Wednesday, 2 September 2015

DEFINISI MATEMATIK

Definisi Matematik

Matematik atau dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab, ialah satu bidang ilmu yang mengkaji kuantitistrukturruang danperubahanMatematik selalunya didefinisikan sebagai pembelajaran / kajian mengenai corakstruktur, perubahan dan ruang, atau dengan kata lain, kajian mengenai nombor dangambar rajah (http://ms.wikipedia.org/wiki/Matematik). Matematik dilihat sebagai lanjutan mudah kepada bahasa perbualan dan penulisan, dengan kosa kata dan tatabahasa yang sangat jelas untuk menghuraikan dan mendalami hubungan fizikal dan konsep.

            Menurut Noraini binti Tahir dalam bukunya, ‘Pembelajaran Kognitif danPembelajaran Kanak-kanak’, matematik ialah satu bidang ilmu yang melatih mindasupaya berfikir secara mantik dan bersistem dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.Sifat matematik secara tabiinya menggalakkan pembelajaranyang bermakna dan mencabar pemikiran.

            Berdasarkan NAEYC pula, matematik bermula dengan penerokaan bahanseperti membuat binaan blok-blok, pasir dan air. Pembelajaran matematik disepadukandengan sains, sains sosial, kesihatan dan bidang-bidang lain. Selain itu, programmatematik seharusnya membolehkan kanak-kanak menggunakan matematik sebagaialat untuk meneroka, mencari penemuan baru (discovery) dan menyelesaikanmasalah.Kebolehan matematik adalah asas kemahiran yang diperlukan bagi menjalanikehidupan seharian (Nor Azlan, 1987).Asas perkembangan matematik kanak-kanakbermula daripada pengalaman kanak-kanak berkaitan benda-benda konkrit atau objekyang mengandungi kuantiti dan kualiti objek seperti warna, saiz dan bentuk yangberbeza-beza serta memanipulasi nombor-nombor yang ada di sekeliling mereka.

            Mengikut Teori Piaget yang diperkenalkan oleh Jean Piaget, setiap kanak-kanak normal berupaya memahamimatematik dengan baik apabila aktiviti dan kaedah yang diberikan menarik perhatianmereka.Daripada kajian dan pemerhatiannya, Piaget mendapati bahawa perkembangan kognitif kanak – kanak berbeza dan berubah melalui 4 peringkat, iaitu peringkat deria motor (0-2 tahun), praoperasi (2-7 tahun), operasi konkrit (7-11 tahun) dan operasi formal (11 tahun ke dewasa).Matematik adalah contoh pemikiran logik yang membentuk konsep nombor kanak-kanak yang memerlukan pengalaman, interaksi sosial, masa, bahasa dankefahaman berkenaan pemikiran kanak-kanak.
            
     Berdasarkan Teori Bruner, lebih menegaskan pembelajaran secara penemuan, iaitu mengolah apa yang murid – murid itu ketahui kepada satu corak dalam keadaan baharu (lebih kepada prinsip konstruktivisme). Terdapat 4 teorem pembelajaran matematik iaitu Teorem Pembinaan merupakan cara yang paling berkesan bagi kanak – kanak mempelajari konsep, prinsip atau hukum matematik ialah membina perwakilan dan menjalankan aktiviti yang konkrit. Kedua ialah Teorem Tatatanda iaitu diperkenalkan harus mengikut perkembangan kognitif murid tersebut.Ketiga ialah Teorem Kontras dan Variasi iaitu konsep yang diteruskan kepada murid harus berbeza dan pelbagai supaya murid dapat membezakan konsep – konsep matematik tersebut. Seterusnya ialah Teorem Perhubungan iaitu setiap konsep, prinsip dan kemahiran matematik hendaklah dikaitkan dengan konsep, prinsip dan kemahiran matematik yang lain.

            Mengikut Teori Gagne, terdapat 4 kategori yang harus dipelajari oleh kanak – kanak dalam matematik, iaitu fakta, kemahiran, konsep dan prinsip. Gagne mempunyai hierarki pembelajaran.Antaranya ialah pembelajaran melalui isyarat, pembelajaran tindak balas rangsangan, pembelajaran melalui rantaian, pembelajaran melalui pembezaan dan sebagainya.Peringkat yang tertinggi dalam pembelajaran ialah penyelesaian masalah.Dalam ini, murid menggunakan konsep dan prinsip – prinsip matematik yang telah dipelajari untuk menyelesaikan masalah yang belum pernah dialami.


            Seterusnya ialah Teori Dienes iaitu mengikut Dienes, konsep matematik boleh dipelajari melalui 6 peringkat, iaitu permainan bebas, permainan berstruktur, mencari ciri – ciri, perwakilan gambar, perwakilan simbol dan formalisasi. Beliau menggariskan beberapa prinsip contohnya prinsip konstruktiviti, prinsip perubahan perseptual dan prinsip dinamik.Ringkasnya, pengajaran dan pembelajaran matematik perlu memberi peluang kepada murid – murid pemulihan untuk mengalami pembelajaran yang seronok, bermakna dan berguna.

                                                              

OPERASI TAMBAH

Operasi Tambah

         Operasi tambah merupakan gabungan antara dua set objek. Guru boleh menggunakan pendekatan ELPS (Experience, Language, Picture, Symbol) ketika mengajar operasitambah. Pengalaman konkrit diberikan di samping penggunaan yang betul bagimewakili operasi dalam bentuk bergambar serta bentuk simbol.Contoh:

• Menggunakan objek konkrit
• Menggunakan bahasa yang betul.Tiga tambah lima sama dengan lapan.+ =
• Menggunakan gambar untuk mewakili nombor-nombor tersebut.
• Menggunakan simbol untuk mewakili operasi tersebut.Conothnya : 2 + 3 = 5




Ada 2 kaedah yang boleh digunakan, iaitu :
1. Penyatuan Set

Dalam cara penyatuan set, penambahan nombor bulat dikaitkan dengan penyatuan suatu set (kumpulan) objek dengan suatu objek yang lain (yang tidak mengandungi unsur – unsur yang sama) untuk menghasilkan suatu set objek yang disatukan.






Gambar di atas menunjukkan dua set buah A dan B yang disatukan untuk menghasilkan set buah C. Set A mengandungi 2 biji oren (bilangan unsur) dan set B mengandungi 3 biji mangga. Bilangan buah (unsur) dalam set C boleh ditentukan dengan membilang. Proses keseluruhan untuk menentukan nombor inilah yang dinamakan operasi tambah. Operasi ini dilambangkan dengan simbol “+” dan dicatatkan sebagai:



2. Pengukuran pada Garis Nombor( line numbers)

            Dalam cara pengukuran, garis nombor digunakan untuk menggambarkan proses penambahan. Garis nombor merupakan model geometri dengan setiap jarak (sukatan panjang) diantara titik pada garis berkait dengan nilai 1. Penambahan dua nombor, misalnya 5 dan 4, digambarkan dengan pergerakan 5 langkah ke kanan bermula daripada 0, disusuli dengan 4 langkah lagi ke kanan. Titik pada garis nombor tempat berhenti (9) mewakili hasil tambah dua nombor itu.Contohnya : Si katak duduk di titik 5,kemudian dia lompat 4 tapak ke kanan,dimanakah kedudukan Si katak?






  Operasi Nombor

            Pembelajaran operasi nombor melibatkan konsep tambah (+) dan tolak (-). Konsep asas bagi operasi tambah ialah proses dua himpunan yang disatukan dan menjadi jumlah tertentu. Manakala konsep tolak adalah apabila satu himpunan objek dikeluarkan sebahagian daripadanya.Prasyarat sebelum mengajar operasi nombor adalah;

  •  Membilang – berdasarkan 4 prinsip membilang secara rasional.
  • Pengalaman konkrit – operasi dimulakan dengan bahan maujud secara bergambar atau simbol.
  • Konteks penyelesaian masalah – satu situasi penyelesaian masalah diberi.
  •  Penggunaan bahasa yang betul – bahasa yang betul perlu digunakan supaya operasi itu lebih bermakna.

            Terdapat tiga langkah yang sesuai untuk membantu murid mengembangkan maksud bagi empat operasi asas iaitu tambah, tolak , darab dan juga bahagi. Pertama ialah konkrit iaitu menggunakan bahan untuk pelbagai masalah lisan dan bahan manipulative untuk melakonkan dan mewakilkan operasi matematik.Kedua ialah separa konkrit iaitu mewakilkan operasi dengan gambar.Dalam ini guru membekalkan perwakilan objek dalam gambar, gambar rajah dan lukisan, dalam langkah ke arah perwakilan simbolik.Ketiga pula ialah abstrak iaitu mewakilkan operasi dengan simbol.Dalam ini, guru menggunakan simbol (khasnya untuk ungkapan berangka dan ayat nombor) untuk mengilustrasikan operasi.



Penghasilan Resos Dekak-dekak

         Memandangkan topik yang kami pilih adalah operasi tambah nombor bulat dalam lingkungan 10000 tanpa pengumpulan semula, kami telah sepakat untuk membina dekak-dekak. Dekak-dekak mestilah mempunyai tapak. Oleh itu, kami memilih untuk menggunakan polisterin sebagai tapak kerana ianya tebal, ringan dan juga selamat apabila digunakan oleh murid-murid sekolah rendah. Seterusnya menghasilkan tiang dekak-dekak. Kami memilih membina tiang tersebut daripada batang paip kerana sifatnya yang kukuh, kuat serta tidak mudah patah. 

      Tiang ini digunakan untuk memegang nilai digit bagi setiap rumah. Memandangkan topik kami ialah operasi tambah dalam lingkungan 10000, oleh itu jumlah tiang yang diperlukan ialah empat batang bagi mewakili rumah Sa, Puluh, Ratus dan juga Ribu. Tiang tersebut akan dipacakkan ke dalam tapak dekak-dekak. Rumah bagi sa, puluh, ratus dan juga ribu perlulah dilabelkan untuk mengelakkan kekeliruan semasa membuat operasi tambah. Selain daripada dilabelkan, ianya juga mengikut warna tiang untuk menjadikannya seragam.






Contoh dekak-dekak 


Penghasilan Resos Dekak-dekak

         Memandangkan topik yang kami pilih adalah operasi tambah nombor bulat dalam lingkungan 10000 tanpa pengumpulan semula, kami telah sepakat untuk membina dekak-dekak. Dekak-dekak mestilah mempunyai tapak. Oleh itu, kami memilih untuk menggunakan polisterin sebagai tapak kerana ianya tebal, ringan dan juga selamat apabila digunakan oleh murid-murid sekolah rendah. 
           Seterusnya menghasilkan tiang dekak-dekak. Kami memilih membina tiang tersebut daripada batang paip kerana sifatnya yang kukuh, kuat serta tidak mudah patah. Tiang ini digunakan untuk memegang nilai digit bagi setiap rumah. 
        Memandangkan topik kami ialah operasi tambah dalam lingkungan 10000, oleh itu jumlah tiang yang diperlukan ialah empat batang bagi mewakili rumah Sa, Puluh, Ratus dan juga Ribu. Tiang tersebut akan dipacakkan ke dalam tapak dekak-dekak. Rumah bagi sa, puluh, ratus dan juga ribu perlulah dilabelkan untuk mengelakkan kekeliruan semasa membuat operasi tambah. Selain daripada dilabelkan, ianya juga mengikut warna tiang untuk menjadikannya seragam.


 Contoh Penggunaan Dekak-Dekak untuk Operasi Tambah

·    Sebagai contoh, untuk mendapatkan hasil tambah bagi 2311 + 2022, gunakan buah yang berlainan warna untuk membezakan nombor yang pertama dan nombor yang kedua seperti rajah di bawah.

·  Nombor 2311 menggunakan buah berwarna pink dan nombor 2022 menggunakan buah berwarna biru. Masukkan bilangan buah ke dalam rumah mengikut angka yang telah diberikan.

·  Bagi mendapatkan hasil tambah kedua-dua nombor, bilang berapa banyak buah yang terdapat dalam setiap rumah.

·        Seperti rajah di bawah, terdapat 4 buah di rumah ribu, 3  buah di rumah ratus, puluh dan juga sa. Jadi, hasil tambah bagi 2311 + 2022 ialah 4333. Begitu mudah melakukan operasi tambah dengan menggunakan dekak-dekak.

OPERASI DARAB

Operasi Darab

2.2.3 Operasi Darab

Dalam menyampaikan konsep pendaraban, seharusnya menyampaikan 
konsep yang paling mudah dahulu, iaitu konsep tambah berulang – ulang.
Dalam proses pendaraban, pada amnya, ia dapat dibahagikan kepada 5 
konsep pendaraban. Kesemuanya mempunyai tujuan yang sama iaitu 
untuk mencari jumlah kesemua objek yang terlibat. 
Antara makna dan model untuk pendaraban adalah berikut:

1. Tambah berulang – ulang (Repeated addition problem)

Satu cara untuk mendapatkan jumlahnya adalah dengan membilang 
satu persatu atau membilang secara melangkau, iaitu dua, empat dan 
enam atau dengan menambahkan kesemuanya. Contohnya:



                                  




2. Tatasusunan ( Arrays problems)
Dalam ini luas sesuatu segiempat tepat boleh dicari dengan 
mendarabkan lebar dengan panjang segiempat tepat itu. Dalam
 tatasusunan ( susunan objek yang diskrit dan boleh dibilang 0, 
jumlah objek boleh dicari dengan mendarabkan bilangan baris 
dengan bilangan objek dalam setiap baris.
(susunan mesti dalam keadaan segi empat sama/tepat)







3. Konsep kombinasi
Dalam ini, 2 faktor mewakili saiz dua set yang berbeza dan hasil darab 
menunjukkanberapa banyak pasangan benda boleh dibentuk, dengan satu 
ahli pasangan diambil dari 
tiap – tiap dua set. Contohnya







4. Masalah Perbandingan / Konsep kali / ganda ( Comparison problems)
Dalam ini masalah perbandingan dengan struktur pendaraban 
melibatkan2 set yang berbeza, tetapi hubungan bukan satu-kepada-satu. 
Dalam situasi pendaraban,satu set melibatkan merupakan gandaan set 
yang satu lagi. Contohnya:





Ayat matematik untuk masalah di atas boleh dibina.

Panjang pita Ahmad = 4 kali (panjang pita Bakar)
                                       = 4 kali (2 cm)
                                       = 4 x 2 cm
                                       = 8 cm
Jadi, ayat matematik boleh ditulis seperti yang berikut:





5. Konsep kumpulan sama (Equal groups problem)
Ini berlaku apabila kedua – dua nombor dan saiz objek diketahui 
( tetapi jumlah tidak diketahui). Contohnya:



OPERASI BAHAGI


Operasi Bahagi


Operasi bahagi ialah operasi matematik yang terakhir dipelajari oleh murid di 
sekolah rendah.Operasi bahagi dikaitkan dengan operasi darab sebagaimana operasi 
tolak dikaitkan dengan operasi tambah.Terdapat beberapa makna dan model 
untuk pembahagian. Antaranya:

1. Pembahagian sebagai Pengumpulan
Dalam situasi ini, kita tahu berapa objek yang terdapat dalam setiap kumpulan dan 
mesti menentukan bilangan kumpulan. Dalam proses ini murid dikehendaki mengukur
 bilangan subset yang kecil yang sama besar daripada set objek yang asal. Contohnya:




2. Pembahagian sebagai operasi tolak berulang
Konsep bahagi sebagai operasi tolak berulangan berkait rapat dengan konsep 
bahagi sebagai proses pengumpulan. Contohnya:


Dalam penyelesaian15 ÷ 3 =?, pelajar digalakkan bertanya diri sendiri: “Ada berapa 3 dalam 
15”?. Dengan menggunakan pembilang pelajar boleh menentukan 5 kumpulan 3.






3. Pembahagian sebagai pengongsian
Dalam situasi ini, satu set objek (jumlah asal) diasingkan kepada beberapa kumpulan 
(subset) yang ditetapkan dan kita hendak mencari bilangan objek dalam setiap 
kumpulan (subset). Murid mengongsikan sejumlah objek secara sama rata 
dengan beberapa orang. Contohnya: 






4. Pembahagian sebagai songsangan darab






Konsep bahagi sebagai songsangan darab boleh digunakannuntuk melengkapkan
 ayat matematik bagi operasi bahagi


5. Pembahagian dengan garis nombor
Aspek operasi bahagi ialah operasi tolak berulangan dan boleh diwakili dengan
 lompatan-lompatan pada garis nombor.Lompatan-lompatan bermula daripada nombor 
yang dibahagi, bergerak ke kiri menuju sifa







Tuesday, 1 September 2015

OPERASI TOLAK

 Operasi Tolak

Operasi Tolak biasanya diajar selepas operasi tambah. Ini adalah kerana operasi tambah melibatkan penyatuan 2 set, sedangkan operasi tolak berhubung dengan pengasingan atau pengurangan sesuatu set kepada set – set kecil. Operasi tolak merupakan operasi tambah.Operasi tolak mempunyai beberapa makna atau pengertian seperti berikut


1.  Pengasingan atau mengambil keluar (Take away or separation)
     Dalam model pengasingan, kita bermula dengan sesuatu set. Kemudian  mengeluarkan satu subset    
daripada set berkenaan. Contohnya:



2. Penyekatan (Whole part-part)
Dalam konsep ini ahli sesuatu set objek perlu diubahsuai kedudukannya untuk menepati sesuatu syarat. Contohnya


*Asingkan kereta berwarna kuning dan biru


3. Perbandingan (Comparison)
Dua set objek yang berasingan diberi. Set objek pertama disusun semula dan dipadankan dengan set objek kedua. Set objek yang tidak ada pasangan dikenali sebagai baki atau beza. Contohnya:


* Susun semula dan padankan objek pertama dengan objek kedua.

4. Pelengkap
Bermula dengan satu set objek. Kemudian fikirkan berapa objek lagi perlu ditambah untuk melengkapkan set keseluruhan



*Ah Seng membandingkan jumlah yang dia perlukan dengan jumlah yang dia ada


Congkak Tolak Matematik


 
  1.  Resos Congkak matematik ini boleh digunakan untuk mengajar operasi tambah dan  tolak.
  2.  Guru boleh menyediakan guli-guli.
  3. Guru memaparkan ayat matematik kepada murid.
  4.  Murid memasukkan guli dalam cawan congkak sambil mengira.